Ester Blenda på Skarhults slott

Under somrarna 2019 och 2020 visades den egenproducerade utställningen Ester Blenda! på Skarhult. Ester Blenda Nordström var direktörsdottern som vägrade vara fin flicka. Hon levde i en tid då kvinnor gick klädda i långklänning och inte hade rösträtt. Själv var hon reporter på Svenska Dagbladet och körde runt på motorcykel, klädd i byxor, kedjerökandes och reste jorden runt med en pistol i väskan.

Ester Blenda Nordström 1891-1948. Nu blir hennes dramatiska liv utställning på Skarhults slott.

Boken tilldelades Augustpriset 2017 och har sålts i över 100 000 exemplar.

Trots att hon var både hyllad och berömd under sin livstid föll stjärnreportern Ester Blenda Nordström i glömska under många år. Men 2016 kom Anna Hylanders dokumentärfilm ”Ester Blenda” och året därpå utkom Fatima Bremmers biografi ”Ett jävla solsken”.  Nu presenterar Skarhults slott utställningen om hennes liv, med fotografier, brev och föremål, flera av dem är aldrig tidigare visade. 

Ester Blenda Nordströms liv är en näst intill osannolik historia. Hon föds år 1891 och vid drygt 20 års ålder erövrar hon Stockholms tidningsvärld där kvinnliga journalister ännu knappt är välkomna. 1914 klär hon ut sig till piga och skriver presshistoria som Sveriges första wallraffare och undersökande journalist.

Hon är med och fäller en svensk regering, strider för kvinnlig rösträtt, lever ett halvår i Lappland med samerna och tar tjänst som nomadlärarinna för att sprida kunskap om befolkningen i norr. Hon räddar hela byar från att svälta ihjäl under finska inbördeskriget, reser med minimal kassa i Amerikaemigranternas spår, på mula över Anderna och bland björnar i Sibirien.

Utställningen produceras i samarbete med författaren Fatima Bremmer som skriver utställningstexterna och filmregissören Anna Hylander vars mamma är barnbarn till Ester Blenda Nordströms syster Agda Nordström.

– Det är helt unikt att ha sitt liv så väl fotodokumenterat när du var kvinna och levde och verkade för 100 år sedan, säger Anna Hylander som kommer att presentera bilder från en samling om närmare 800 privata fotografier som finns i Ester Blendas kvarlåtenskap. Ester Blenda förstod tidigt vikten av att skapa sin egen journalistiska persona och bildens styrka som berättarelement i journalistiken.

Ester Blenda Nordström uppe i masten på M/S Balboa på väg till Sydamerika år 1920
Ester Blenda Nordström och den livslånga hemliga kärleken Carin Waern Frisell

Ester Blenda Nordström reser över fyra kontinenter men återkommer ständigt till Stockholm. Men det är inte de trånande herrarna som förälskar sig i henne som lockar – utan den livslånga hemliga kärleken Carin Frisell.

– Det finns så många fasetter av Ester Blendas liv, säger projektledare Alexandra von Schwerin.  Hur många vet till exempel att hon av allt att döma var inspirationskälla för Astrid Lindgren när hon skapade Pippi och Madicken?

Boken ”En rackarunge” om den busiga flickan Ann-Mari, en annorlunda flickhjältinna, kommer ut år 1919, 50 år före Astrid Lindgrens Madicken med liknande omslag. Boken blir en succé och Ester Blenda Nordström kommer att skriva 4 delar till. 

För frågor om utställningen kontakta gärna

kvinnomakt@skarhult.se 

Du kan också se en film om utställningen här nedan:

En rackarunge, skriven av Ester Blenda Nordström år 1919.

Interiör från utställningen Ester Blenda på Skarhults slott.

 Utställningsproduktion:
Producent Alexandra von Schwerin
Text och research Fatima Bremmer
Film, bild och research Anna Hylander
Scenografi Eva Canebro
Grafik Felix Heuman
Fotobearbetning Susanne Fessé 

Husfru Lotta Pettersson
Snickeri Ole Jensen och Milos Sreckovic
Logistik Skarhults gods genom Martin Jönsson, Glenn Jönsson, Adam Lagerfelt, Agris Makarovs, Ivars Makarovs, Jacob Nylander, Andreas Paulsson och Marwin Thelander.